Wanneer je een eigen bedrijfje hebt als ZZP’er weet je wat het is om hard te werken. Het vraagt veel discipline om je eigen bedrijfje op te zetten en alles zelf te doen. Grotere bedrijven hebben natuurlijk vele werknemers voor elk relevant onderdeel van het bedrijf, verkoop, administratie, product/serviceontwikkeling, klantenservice enzovoorts. Als ZZP’er moet je dit allemaal zelf doen. Buiten het leveren van de fantastische producten of service aan je klanten moet je ook alle facturen verzenden, de administratie netjes bijhouden, klanten vinden, marketing doen enzovoorts. En wat alle grote bedrijven hebben maar ook voor ZZP’ers belangrijk is, is de klantenservice. Neem als voorbeeld fotograaf, je zult niet alleen foto’s nemen en editen voor je klanten maar ook overleggen met klanten over hun wensen. Of vragen die je via de e-mail binnenkrijgt beantwoorden. Dit kan best veel tijd in beslag nemen. Daarom bespreken we in dit artikel hoe je de klantenservice als ZZP’er kunt verbeteren.
Automatisering
Als ZZP’er heb je waarschijnlijk geen geld om mensen aan te nemen om de klantenservice te doen. En tegelijkertijd is het meestal zo dat je niet zoveel klanten hebt dat fulltime klantenservice nodig is. Desondanks is het toch mogelijk om aspecten van de klantenservice gemakkelijker te maken en te automatiseren, zelfs als ZZP’er. Je zult namelijk al snel merken dat je van de meeste klanten dezelfde vragen krijgt. Wat je kunt doen om deze vragen niet meer elke keer te hoeven beantwoorden is een FAQ-pagina of sectie te maken op je website waar je deze vragen beantwoordt. Je zult meteen merken dat dit significant helpt het verminderen van de hoeveelheid vragen. Als je het nog luxer wilt aanpakken kun je er zelfs voor kiezen om een chatbot aan te schaffen. Deze chatbot werkt als een chat service op je website en wanneer klanten een vraag stellen zal deze beantwoord worden door de chatbot. Je kunt de chatbot zo programmeren dat deze bijna niet te onderscheidden is van een echte klantenservice medewerker.
Kies je klanten zorgvuldig
De klant is koning zo gaat het gezegde, maar toch is het zeker als ZZP’er soms niet verstandig om alle vraag te beantwoorden. Mogelijk ben je volgeboekt en kun je het werk simpelweg niet aan. Soms weet je al dat deze klant waarschijnlijk veel gaat zeuren en lastig zal zijn, of moeilijk gaat doen over betalen. In dat geval kan het soms een goede keuze zijn om deze klant simpelweg niet aan te nemen en op zoek gaan naar makkelijkere klanten.