‘Hoe gaat het met mijn webshop?’ is een vraag die je je regelmatig moet stellen als eigenaar of beheerder van een online winkel. Hoe nauwlettender je je webshop monitort hoe sneller en effectiever je kan ingrijpen waar nodig. Hier vind je drie vragen die je kunnen helpen bij je analyse!
Hoe snel laden de pagina’s van mijn webshop?
Het is vrij technisch, maar enorm belangrijk. Ooit al eens een webshop bezocht waar je lang moet wachten om de foto’s om te laden? Je ziet maar de helft van de producten en de pagina lijkt te zijn stilgevallen. Enorm frustrerend! Jouw klanten reageren dan ook net als jij dat zou doen: sluiten die boel en naar een andere website op zoek gaan. De concurrentie op het internet is groot, vergis je niet. Een lange laadtijd van je pagina’s is nefast voor je conversiepercentage. Hoe slecht? Wel, een trage webshop zorgt voor een daling van wel 7%! Iets om grondig te checken en indien nodig meteen aan te pakken dus.
Kunnen bezoekers mij makkelijk contacteren?
Mensen hebben een gezonde portie achterdocht wanneer ze een nieuwe webshop bezoeken. Eén van de zaken waar nieuwe bezoekers op letten is de aanwezigheid en de bereikbaarheid van de klantendienst. Doet er zich een probleem voor bij een bestelling of zitten bezoekers met een vraag? Dan verwachten klanten dat ze je makkelijk kunnen bereiken. Nadien verwachten ze uiteraard een vlotte afhandeling van het probleem. Loopt het al mis bij het contacteren van de klantendienst dan haken veel bezoekers af of keren ze niet meer terug naar jouw webshop omdat ze het zaakje niet vertrouwen. Dat zou zonde zijn. Er zijn tal van manieren om een vlotte (online) communicatie te voorzien. Denk maar aan chatbots, zichtbare en duidelijke vermelding van een bereikbaar telefoonnummer en e-mailadres… Laat ook weten aan je klanten wanneer je beschikbaar bent. Is dit de klok rond, of kunnen ze je enkel bereiken tijdens de kantooruren of op weekdagen? Dit soort informatie duidelijk vermelden op je website geeft de bezoeker het gevoel de website te kunnen vertrouwen. Niet enkel makkelijke bereikbaarheid maar bijvoorbeeld ook bekende en vlotte betaalmethoden is een indicatie voor veel mensen of de webshop waarop ze zich bevinden betrouwbaar is.
Bied ik de juiste betaalmethoden aan?
Het online betaallandschap evolueert voortdurend. Er komen regelmatig nieuwe, makkelijkere en snellere oplossingen om betalingen uit te voeren. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent met de nieuwe trends en overweeg of ze nuttig zijn voor jouw doelgroep. Je wil immers geen verkopen mislopen. De meest gebruikte betaalmethode in België is Bancontact. Eentje die dus zeker niet mag ontbreken op jouw webshop!