Wapen jezelf tegen de winterdip

Het weer is guur, de dagen zijn kort. En tijdens de kerst ben je eigenlijk alleen maar bezig geweest met alle sociale familie verplichtingen. Geen tijd voor jezelf, dus. En dat terwijl veel mensen in deze periode last hebben van een winterdip. De term winterdip klinkt vrij onschuldig. Het is dan ook niet gek dat men er vrij mild over denkt. Iets wat normaal is, en waar iedereen wel last van heeft. Maar een winterdip, of winterdepressie, mag je best serieus nemen.

Een op de zestien Nederlanders ervaart tijdens de winter periodes van somberheid, vermoeidheid, weinig energie, behoefte aan suiker. De oorzaak van deze neerslachtigheid is niet helemaal duidelijk en men speculeert er op los. Veel mensen noemen de verstoring van de biologische ritmes in donkere dagen de oorzaak. Licht dat in de ogen schijnt is immers de aanleiding voor een hoop stofjes die de hersenen aanmaken.

Ben jij nou gevoelig voor een winterdip? Probeer jezelf dan eens actief te wapenen tegen deze blues.

1. Weet waar je blij van wordt.

Van muren verven tot een avond vroeg naar bed met een boek, van een middagje hottubs proberen met een vriendin tot je hond uitlaten in de vroege ochtend. Iedereen haalt energie uit verschillende dingen. Kijk naar wat jou gelukkig maakt en maak daar een lijstje van. Met dit lijstje is het eenvoudiger de gaten in je agenda op te vullen met dingen waar jij blij van wordt.

2. Beweging

Door te sporten maak je endorfine aan. En endorfine verbetert je humeur. Het is ook fijn om even lekker met je lichaam bezig te zijn, en niet meer alleen in je hoofd te zitten. Vaak is de start van bewegen lastig. We doen dingen het liefst op de automatische piloot, en als je eenmaal  op de bank geploft bent is het lastig daar nog vanaf te komen. Maak dus een planning wanneer je gaat bewegen. Dat hoeft niet meteen een uitgebreide sportschool sessie te zijn, het kan ook gewoon een lunchwandeling zijn of je boodschappen lopend in plaats van met de auto.

3. Goed eten

Ook al heb je heel erg de neiging koolhydraten te eten, kies voor fruit en groenten. Koolhydraten zorgen op de lange termijn voor een somber gevoel en vermoeidheid. Met voldoende voedingsstoffen kom je ook dat beruchte vier uur dipje door. Zie het ook niet als straf, maar beschouw het als een verwenning voor je lichaam.

4. Licht

Zoek zo veel mogelijk licht op. Open die gordijnen, schuif je bureau dichter naar het raam. Kies voor lampen met een breder lichtspectrum. Maak een ochtendwandelingetje, want dan is het lichtgehalte sterker dan ’s avonds. Licht is het beste medicijn tegen de winterdip, dus doe er alles aan zo veel mogelijk licht te snoepen.

Geef een reactie